Harjoiteltiin sivulle tulemista ja paikalla oloa. Blas jäi tosi kauas istumaan sivulle (oon kait palkinnut sitä siitä aiemmin), mutta kun Sirkku lainasi vähän omia nakkejaan jo alko poika istuun lähemmäksi jalkaa. Mitenkään varma tuo ei ole eli harjoitella pitää sama kuin paikallaan oloa. Lopputunti meni kysellessä neuvoja Sirkulta eri tilanteisiin.

Kysyin, että kun Blas nykyään ei tule ovelle vastaan enää kun sillon kun tulen töistä tai olen muuten pitempään pois, että miten senkin vastaatulon ja selkään hyppäämisen saisi pois (lähinnä venyttelee muutaman kerran mun selkään kun sen sille käännän ovella). Olen siis tehnyt aiemmin niin että olen ollut ollut huomiomatta Blasia useita minuutteja kun olen tullut kotiin ja vasta sitten kun se on hypännyt sängylle mennyt sitä kehumaan/silittämään.  Virhe 1: Koira kokee selän kääntämisen palkitsevana koska se selkään hyppää. Korjaus: ei saa kääntää selkää. Virhe 2: Koira ei osaa yhdistää kotiin tuloani ja sitä että se saa rapsutuksia kun on rauhassa sängyssä koska aikaa on mennyt liian paljon. Korjaus: Pitää olla paikallaan niin kauan että koiralla on neljä tassua maassa ja sitten pyytää sitä vaikka istumaan heti ja palkita. Liikettä voi jatkaa niin että sanoo RAUHA (tarkoittaa Blasilla sängyllä rauhassa makaamista) ja kun Blas hyppää sänkyyn makaamaan palkitaan. Kokeilin eilen ja tänään tätä ja toimi mutta Blas on kyllä aika levoton että jäin miettimään että meneeköhän tuosta rauha sanasta nyt se rauhoittumisen merkitys pois ja jää vain maahanmeno sängyllä ? No mutta siis pelkkä istumaan pyyntö riittää.